x تبلیغات
وبلاگ توریسم و گردشگری

مکان های دیدنی اصفهان

 اگر از یک فرد خارجی درباره ایران و شهرهای آن بپرسید به احتمال زیاد اصفهان یکی از چند شهر شناخته شده‌ای است که نام خواهد برد. تعطیلات نوروز برای پایتخت‌نشین‌ها، ساکنین سایر استان‌ها و حتی گردشگران خارجی فرصت بسیار مناسبی است برای بستن بار و بندیل و راهی شدن به سمت اصفهان چرا که این شهر در کنار آثار تاریخی ارزشمند و طبیعت بکر و غنی آن، در این ایام از آب و هوای معتدل و بهاری هم بهره‌مند می‌شود. برای لذت بردن از این شهر گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد. از پل‌ها و بازارها و مسجدها گرفته تا خانقاه‌ها، کلیساها، گورستان‌ها و پارک‌ها. در این میان بعد از تماشای چند اثر تاریخی و موزه می‌توانید به سراغ رستوران‌های مدرن یا سنتی، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و شربت‌خانه‌های خاص اصفهان بروید. در این مطلب نگاهی داریم به تعدادی از اماکن دیدنی اصفهان که به انتخاب نگارنده معرفی شده‌اند.

سال‌ها پیش تبلیغ جالبی از تلویزیون پخش می‌شد مربوط به یک تولید کننده موکت که ۶ تا از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی اصفهان را در قالبی شعرگونه معرفی می‌کرد. اگر این شعر یادتان باشد، هر بار که مسافر اصفهان می‌شوید می‌توانید در روز اول اصفهان ‌گردی را با این ۶ مکان دیدنی شروع کنید. عالی‌قاپو داره اصفهون، پل خواجو داره اصفهون، چهارباغ و چهل ستون، سی و سه پل و نقش جهون…

پیشنهاد چند مکان اکیدا دیدنی در اصفهان میدان نقش جهان

 

این میدان با نام‌های میدان امام و میدان شاه نیز شناخته می‌شود و به عنوان یک میراث جهانی توسط سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. این میدان یک مستطیل بسیار بزرگ است که در گذشته به عنوان میدان چوگان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بازار قیصریه که با دویست حجره دو طبقه در حاشیه این میدان قرار گرفته است محل بسیار خوبی است برای خرید صنایع دستی و هنری، پوشاک و مواد غذایی که بیشتر سوغات شهر اصفهان هستند. علاوه بر این چهار بنای عالی‌قاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ‌لطف‌الله و سردر قیصریه در میانه چهار ضلع این میدان ساخته شده‌اند.

چهلستون

 

ساخت این کاخ در دوره شاه عباس اول شروع شد. شاه کوشکی درمیان باغ بنا کرد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل می‌داد و تالار میانی کاخ چهل ستون وغرفه‌های چهار گوشه آن را در بر می‌گرفت. در دوران شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد، به این صورت که در ساختمان مرکزی فعلی تغییرات بیشتری داده شد و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی‌کاری دیوارها و سقف‌ها افزوده شد. باغ چهلستون در بافت شهری اصفهان و در غرب خیابان چهارباغ پایین واقع شده است.

شهربازی رویاهای اصفهان

 

گفته می‌شود مجموعه شهر رویاهای اصفهان با صد و هفتاد هزار مترمربع بزرگ‌ترین مرکز تفریحی و اقامتی کشور است که با توجه به ساختار معماری و جاذبه‌های متنوع با ۷ بخش موضوعی مختلف و بیش از ۹۱۰ جاذبه متنوع در فضاهای باز و بسته و همین طور بازی‌های هیجانی، بازی‌های کامپیوتری و سینما خانواده‌ها و مسافران را در هر رده سنی و در هر شرایط آب و هوایی جذب می‌کند.

چهارباغ

 

چهارباغ از خیابان‌های اصلی اصفهان است که به واسطه پل الله وردی خان یا همان سی‌و‌سه پل به دو بخش چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی تقسیم می‌شود. چهارباغ عباسی از خیابان‌های تاریخی شهر است و بین دروازه دولت و سی‌ و سه پل قرار دارد. این خیابان دارای دو باند برای وسایل نقلیه موتوری و دو باند برای دوچرخه یا پیاده‌روی است. اگر از ما می‌شنوید قدم زدن و عکاسی در این خیابان را نه تنها در فصل بهار که در هیچ فصلی از دست ندهید.

محله جلفا و کلیسای وانک

 

خیابان جلفا در همان نگاه اول با سنگ‌فرش متفاوتش شما را جذب می‌کند. جلفا که به محله ارمنی‌ها معروف است در کنار بافت زیبا و متفاوتی که دارد به خاطر چند رستوران، کافه و شربت‌خانه بسیاری از مسافران و اهالی شهر را در این منطقه جمع می‌کند. جلفا پنج کوچه بزرگ، بازار، چند حمام، کاروانسرا و چندین کلیسا دارد که معروف‌ترین آن کلیسای وانک است. این کلیسا در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و از ساختمان اصلی کلیسا، یک چاپخانه، کتابخانه و موزه تشکیل شده است. در موزه وانک برای نگهداری و نمایش کتاب‌ها، نسخه‌های خطی، تابلوهای نقاشی، عکس و اشیای تاریخی به نمایش گذاشته شده‌اند. اما می‌خواهیم اشاره‌ای کنیم به گنبد کلیسای وانک که شباهتی به گنبد مخروطی شکل کلیساهای کهن ارمنی ندارد و شبیه گنبد مساجد ایرانی عصر صفوی ساخته شده است. این کلیسا از حیث طلاکاری و تذهیب منحصر به فرد است و تمام دیوارها، طاق‌نماها، داخل گنبد و زوایای آن با رنگ روغ نقاشی و تزیین شده است. این دیوارنگاری‌ها تصاویری از تولد تا عروج حضرت مسیح، همین طور تصاویری از از روز رستاخیز، داوری، بهشت و جهنم دربرمی‌گردند. پیشنهاد ما این است که حتما یک نصف روز را برای گشتن در کلیسای وانک، قدم زدن در خیابان جلفا و سر زدن به یکی از شربت‌خانه‌ها اختصاص دهید.

پل خواجو

 

می‌گویند پل خواجو از لحاظ موقعیت و زیبایی بین تمام پل‌های تاریخی که روی رودخانه زاینده‌رود بنا شده‌اند سرآمد است. شهرت این پل به خاطر معماری منحصر به فرد و تزیینات و کاشیکاری‌های آن است. ساختمانی که در میانه این پل قرار گرفته محل اقامت موقت شاه و خانواده او بوده است. پل خواجو به دلیل وجود دریچه در زیر قوس‌هایش نقش مهمی در تنظیم جریان آب رودخانه زاینده‌رود داشته است و با بسته شدن دریچه‌ها، سطح آب در پشت پل بالا می‌آمده و کمک به آبیاری باغ‌ها در بالادست پل می‌کرده است.

یکی از جذابیت‌های نه چندان شناخته شده این شهر که تا به اصفهان سفر نکنید کسی به شما نمی‌گوید، اجرای شبانه موسیقی و آواز زیر پل خواجو توسط مردم عادی است که تماشاچیان زیادی را دور هم جمع می‌کند و موجب لذت عابران می‌شود.

چاه حاج میرزا

 

اینجا خبری از چاه نیست. در واقع  می‌گویند چاه حاج میرزا قدیمی‌ترین قهوه‌خانه دوره صفوی در اصفهان است. سرتاسر دیوارهای این  قهوه‌خانه  به یک موزه می‌ماند و پوشیده از اشیاء قدیمی و عتیقه است. می‌گویند زمانی که این قهوه خانه میزبان مناسبت‌های مذهبی بوده است مردم وسایلی از قبیل نیزه، شمشیر، کلاه خود و تابلوهای عکس و نقاشی خود را به این قهوه‌خانه اهدا کرده‌اند. اولین چیزی که باید از منوی این قهوه خانه سفارش بدهید دوغ و گوش فیل است. سپس می‌توانید با خیال راحت به سراغ چای و قلیان بروید.

مسجد شیخ لطف‌الله

 

مسجد شیخ لطف‌الله به راستی یک شاهکار معماری است. این مسجد در قرن یازدهم هجری به فرمان شاه عباس اول بنا شد و ساخت آن هجده سال طول کشید. این مسجد یکی از زیباترین آثار تاریخی اصفهان است که در ضلع شرقی میدان نقش جهان در مقابل عمارت عالی قاپو قرار دارد. این مسجد که نه دارای مناره و نه شبستان است و ورود به آن از طریق پله صورت می‌گیرد در همان بدو ورود شما را شگفت‌زده می‌کند. گنبد زیبا و باشکوه این مسجد در سپیده‌دم به رنگ صورتی، در نیم‌روز کرم رنگ و در غروب خورشید رنگی آجری می‌گیرد. نور شگفت‌انگیز درون مسجد یکی دیگر از عجایب آن است که از پنجره‌های مشبک در جوانب گنبد به درون می‌تابد و علاوه بر ایجاد روشنایی، فضایی روحانی به نمایش می‌گذارد. در وصف کاشی‌های معرق، انعکاس نور و صدا و دیگر زیبایی‌های شگفت‌انگیز این بنا بسیار گفته و نوشته‌اند. توصیه می‌کنیم با توجه به زمان‌بندی بازدید از این مسجد برنامه‌ریزی کرده و لذت تماشای این اثر شگفت‌انگیز را از دست ندهید.

دیدنی‌های شهر اصفهان بسیار است و برای تماشای میراث شکوهمندی که از دوران صفوی در این شهر به امانت مانده یک بار سفر کردن به اصفهان کافی نیست.

 

عمارت هشت بهشت

 

باغ هشت بهشت در بافت شهری اصفهان در غرب خیابان چهار باغ پایین، شرق به خیابان متاخری و جنوب به بازارچه بلند (بازار هنر) قرار دارد. این باغ نیز از یادگاری‌های عصر صفوی است. هشت بهشت از باغ‌های مسطح است که در میان چند باغ دیگر از جمله خرگاه، بهشت آیین و دمور قرار گرفته است. بخش مرکزی باغ به صورت ۴ صفه است که سقفی بر روی آن قرار دارد و با مقرنس‌های گچی زیبا پوشیده شده است. آنچه در این عمارت حائز اهمیت است، ارتباطی است که میان فضاها و قسمت‌های مختلف آن پدید آمده است. این ارتباط باعث شده تا عمارت هشت‌بهشت اصفهان در عین تنوع و گوناگونی و تعدد فضا از وحدت و یکپارچگی و تزئینات قابل‌توجه برخوردار شود.

 

باغ پرندگان

 

باغ پرندگان اصفهان در سال ۱۳۷۵ با مساحت ۵۵ هزار متر مربع آغاز به کار کرد و یکی از جاذبه‌های تفریحی مهم شهر اصفهان و بخشی از پارک جنگلی ناژوان و رودخانه زاینده رود است. این باغ از معدود باغ‌های پرندگان در خاورمیانه است که بیش از ۱۳۰ گونه از انواع مرغ و پرنده در ان نگهداری می‌شوند. این باغ علاوه بر جاذبه‌های تفریحی، واحدهای آموزشی، علمی و تحقیقاتی نیز دارد. حتما در سفر به اصفهان بازدید از این باغ زیبا را در برنامه خود قرار دهید.

 

 

 

مکان های دیدنی اصفهان

به این مطلب امتیاز دهید.

 

 

مکان های دیدنی اصفهان

 

خطرناک‌ترین کشور‌ها برای سفر

 لذت سفر یکی از بزرگترین لذت های زندگی است. یکی از بهترین راه های تجربه زندگی، کشف یک فرهنگ دیگر، کاوش و رفتن به سرزمین های جدید است. سفر نگاه متفاوت و چشمان جدیدی به انسان می دهد تا جهان را ببیند و دانش انسان را گسترش می دهد. برخی از نقاط جهان وجود دارد که به راحتی امکان سفر به آنها فراهم نیست.

در این مطلب ۱۰ مورد از خطرناکترین کشورها برای سفر را معرفی می کنیم، این‌ها کشورهایی هستند که در شاخص رفاه موسسه‌ی لگاتوم (Legatum) از لحاظ ایمنی و امنیت پایین‌ترین رتبه‌ها را به‌ دست آوردند.

۱) اوکراین

 

 

اوکراین یکی از کشورهای نالمن برای مسافرت می باشد

درگیری مداومی که در اوکراین با روسیه وجود دارد این کشور را به یک کشور نا امن برای سفر تبدیل کرده است. در میان این کشورها، نیروهای مسلح درگیر درگیری های منطقه در منطقه شرقی هستند و برای مردم محلی درگیری ها غیر معمول نیست.

۲) مصر

 

 

هنوز هم مصر یکی از پر خطرترین کشورها برای سفر می باشد

 گر چه مدتی است تهدید حمله در کشور مصر کم شده است، هنوز هم یکی از پر خطرترین کشورها برای سفر می باشد. گروه های ترور و قیام هنوز در این کشور وجود دارند و تهدید حمله هرگز دور از دسترس نیست.

۳) هندوراسهندوراس در آمریکای مرکزی واقع شده است و جاهای زیبایی برای دیدن دارد، اما هندوراس یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان قتل در جهان را دارد و به خاطر جرایم مرگبار آن شناخته جهانی دارد.

۴) کنیا

 

 

کشور کنیا اغلب درگیر حملات است

 کنیا کشوری است که به بسیاری از جناح های تروریستی وابسته است. این کشور اغلب درگیر حملات است و بمب نیز از این کشور گزارش شده و صدای تیراندازی به وفور در آن شنیده می شود. بدترین زمان سفر به این کشور پر سر و صدا، دوران انتخابات است، جایی که اعتراضات خشونت آمیز در آن قدم به قذپدم دیده می شود.

به همین خاطر، رفتن به نواحی موجود در ۶۰ کیلومتری مرز کنیا-سومالی، به جز در مورد سفرهای ضروری، به دلیل خطر بالای آدم‌ربایی یا تهاجم‌های مکرر توسط نظامیان سومالی که بر علیه نیروهای دفاعی کنیا دست به عملیات می‌زنند نهی شده است. حملات تروریستی نیز در بخش‌هایی از کشور اتفاق می‌افتد، که یکی از قابل توجه‌ترین آنها در آوریل ۲۰۱۵ اتفاق افتاد، که در آن دست کم ۱۴۸ نفر کشته شدند. کنیا همچنین از چندین مشکل شامل جرائم غیر مرتبط با سومالی، مثل درگیری، سرقت خودرو، و سرقت مسلحانه در شهرهای بزرگ رنج می‌برد.

۵) السالوادورالسالوادور، کشوری است که از یه طرف به داشتن کوهستان های زیبا مشهور است و از طرف دیگر جنایات باندهای خشونت آمیز سفر به این کشور، آن را جزو پر ریسک ترین سفرها کرده است. آدم ربایی در پارک های ملی و دیگر فضاهای عمومی آن گزارش شده است. این کشور سالهاست که با جنگ داخلی جنگیده است و هرگز به طور کامل بهبودی پیدا نکرده است.

۶) کلمبیا

 

 

کلمبیا جزو سفرهای پر ریسک به حساب می آید

 کلمبیا بیش از ۴ دهه است که توسط قاچاق مواد مخدر، فساد سیاسی و جرایم خشونت آمیز ویران شده است. جرایم سازمان یافته آنقدر در این کشور قوی است و تا زمانی که صلح در این کشور برقرار نباشد جزو سفرهای پر ریسک به حساب می آید.

۷) ونزوئلافضای سیاسی که در این کشور در حال تغییر است آنرا به فضای کاملا ترسناک تبدیل کرده است و در حال حاضر ونزوئلا در حال جنگ است. خبرهای به دست امده از این کشور گرسنگی، تظاهرات و وضعیت کلی نامطلوب را گزارش می دهند. بحران اقتصادی در حال افزایش است و تنش ها در حال افزایش است.

۸) یمن

مانند بسیاری از کشورهای ذکر شده در این مقاله، یمن نیز مقر بسیاری از گروه های تروریستی است. گروه های شورشی به دلایل سیاسی مختلف به بازداشت شهروندان آمریکایی و اروپایی دست می زنند.

۹) نیجریه

 

 

 

نیجریه از پرخطرترین کشورها برای مسافرت می باشد

تاکنون Boko Haram شنیده اید؟ این یک گروه تروریستی است که سالهاست کشور را ویران کرده است. همراه با این واقعیت که حمل و نقل کم توسعه یافته و غیر قابل اعتماد شده است، هشدارهای جدی برای سفر به نیجریه وجود دارد.

به علاوه، اگر کسی نتواند حتی فرض کند که هر افسر یونیفرم پوشی قصد حفاظت و خدمت به او را دارد، آیا می‌توان آن کشور را امن دانست؟ با کمرنگ شدن روزافزون میثاق‌ها، نقش پلیس و نیروهای نظامی درگیر، این امر به یک مشکل بدل شده است. نهایتا، با وجود دزدان دریایی سرکش که در سواحل نیجریه به دنبال جابه‌جایی نفت هستند، تهدید جدی حملات دریایی وجود دارد.

۱۰) پاکستانجمهوری اسلامی پاکستان، واقع در جنوب آسیا، به عنوان دهمین کشور خطرناک جهان طبقه بندی شده است. گفته می‌شود تروریسم بزرگ‌ترین دلیل حالت کنونی بی‌امنی در آن است و در کنار تهدیدهای شدید تروریسم، آدم ربایی، و خشونت‌های فرقه‌ای در بیشتر جاهای آن به چشم می‌خورد. دولت بریتانیا به تهدید شدید حملات تروریستی و آدم ربایی اتباع غربی به عنوان بزرگترین نگرانی بازدیدکنندگان آن یاد می‌کند. دولت پاکستان و سازمان های اطلاعاتی بر علیه دولت آمریکا هستند. این کشور مقر بسیاری از اردوگاه های تروریستی مثل داعش و طالبان است. من از این منطقه به طور کامل اجتناب می کنم.

منبع: bartarinha.ir

خطرناک‌ترین کشور‌ها برای سفر

 

پل صلح در تفلیس گرجستان

 پل صلح در امتداد رودخانه کور در تفلیس پایتخت گرجستان کشیده شده، این پل در امتداد ۵۰ متری بر روی رودخانه کور به دستور شهرداری تفلیس ساخته شد و افتتاح رسمی آن در ماه مه سال ۲۰۱۰ انجام گرفت. این پل همچنین چشم اندازی خیره کننده به کلیساس مِتِخی، قلعه ناریکالا و مجسمه بنیانگذار شهر واختانگ گرگاسالی، پل باراتاشویلی و دفتر ریاست جمهوری را ارائه می دهد. این پل با طرح یک حیوان دریایی از شیشه و فولاد ساخته شده ودارای سیستم نورپردای بسیار جذابی در هنگام شب می باشد. چراغ های به کار رفته در آن دقیقاً ۹۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب روش می شوند و منظره شگفت انگیزی از انعکاس نور در آب رودخانه را ایجاد می کنند.

اگر برای اولین بار به تور تفلیس میروید پل صلح (the bridge of peace) یکی از اولین مکان هایی خواهد بود که به چشم تان می آید . این پل زیبا و مدرن دو طرف شهر را که توسط رود کورا دو قسمت شده به هم وصل میکند .

 

 

 

مانند بیشتر رودهای گرجستان بر مسیر رود کورا هم تعداد زیادی پل سنگی تاریخی موجود است که دو طرف شهر را به هم متصل کرده و بیشتر برای عبور وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرد با این حال به نظر میرسد پل صلح با پوسته شیشه و فولادی خود تنها برای نمایشی از همگامی با قرن ۲۱ و پیشرفت شهر در اینجا گذاشته شده . این پل تنها برای عبور و مرور پیاده ها در نظر گرفته شده و در انتهای آن پارکی زیبا قرار دارد .

این پل توسط معمار ایتالیایی میشل دِ لوچی طراح ساختمان های ریاست جمهوری گرجستان و وزارت امور داخلی گرجستان طراحی شده، اما طراحی سیستم نورپردازی آن به عهده طراح نور فرانسوی فیلیپ مارتینود بوده است. قطعات این پل در ایتالیا ساخته شده اند و به کمک ۲۰۰ کامیون به تفلیس آورده شدند، سیستم نور و لامپ های پل نیز در مرحله مونتاژ نصب گردیدند.

 

در بالای پل نمایی زیبا از دو طرف آن خواهید داشت روی یک تپه مجسمه کارتلیس ددا و روی تپه دیگر کلیسای جامع سامِبا و محل اقامت نخست وزیر در تپه ای دیگر کلیسای ناریکالا و چرخ و فلک دیده میشود .

 

همچنین در یکی از انتهای پل به بازار قدیمی تفلیس دسترسی دارد . در انتهای دیگر پل فواره های آب و مجسمه پیانو قابل مشاهده است . هر شب در ساعت معینی نمایش رقص آب همراه با موسیقی کلاسیک در این مکان برگزار میشود . پیشنهاد میکنیم چنانچه به تور گرجستان میروید حتما از این مکان دیدن کنید خصوصا نمایش رقص آب شب را در پارک از دست ندهید .

پارک ریکه یکی از اماکن تفریحی و گردشگری تفلیس گرجستان در در سمت چپ رودخانه کورا (متکواری) واقع است  مورد علاقه خانواده ها، گردشگران مخصوصا در فصل تابستان می باشد که دارای چشم اندازی از کاخ ریاست جمهوری  می باشد. پارک ریکه دسترسی آسانی از طریق پل شیشه ای و آهنی با نام پل صلح به محله تفلیس قدیم و شاردنی و همچنین دسترسی پارک ریکه از طریق تله کابین میدان اروپا تا مجسمه مادر گرجستان و قلعه ناریکالا، به مهمترین جاذبه های گردشگری گرجستان مبدل گشته است. در طول تابستان توریست های زیادی با نشستن در پارک ریکه از رقص آب با نور پردازی به همراه موسیقی لذت برده و یا از امکانات بی شمار این پارک نظیر پلکان مارپیچی کودکان، دیوار صخره ای مصنوعی، صفحه شطرنجی موزاییکی استفاده نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پل صلح در تفلیس گرجستان

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد